کیست بیکر زانو: درمان، علائم و علت

کیست بیکر یک برآمدگی در پشت زانو است که درون آن با مایعی پر شده است. کیست بیکر زانو موجب محدودیت حرکتی زانو و گرفتگی آن می‌شود و ممکن است در هنگام خم کردن و راست کردن زانو، دردناک باشد. معمولا این کیست زانو بر اثر وجود مشکلی در زانو، مانند آرتروز یا آسیب غضروفی، ایجاد می‌شود. درمان مشکل زمینه‌ای می‌تواند مشکل کیست بیکر زانو را نیز برطرف کند. هرچند کیست بیکر موجب هیچ عوارض بلند مدتی نمی‌شود، اما برای بیمار بسیار آزاردهنده ‌است.

 عارضه کیست بیکر توسط پزشک متخصص تشخیص داده می‌شود و درمان کیست بیکر نیز باید تحت نظر و تجویز پزشک باشد.

بیش از ۱۰ سال است که دکتر وریانی به مردم کمک می‌کنند تا با درد زانوی خود مبارزه کنند. درد زانو مشکل آزاردهنده‌ای است که در بین افراد بسیار شایع است، اما با انجام اقدامات بسیار ساده‌ای می‌توان این درد را تسکین داد. در صورتی که مایل هستید برای درمان کیست بیکر و ورم پشت زانو ، با دکتر وریانی صحبت کنید، از طریق شماره‌های ۰۲۱۲۲۹۲۳۴۰۵ و ۰۹۳۵۶۴۰۰۹۲۹ با ما تماس بگیرید.

bakers-cyst

علل بروز کیست بیکر چیست؟


از علت کیست بیکر زانو می‌توان گفت مایع سینوویال یا مایع مفصلی، مایعی است که در حالت عادی بصورت لایه‌ای، سطح داخلی کپسول مفصلی را پوشانده است. گاهی اوقات سلول‌های سینوویال در زانو، مقدار زیادی از این مایع را تولید می‌کنند که باعث ایجاد فشار زیاد در کپسول مفصلی می‌شود. این فشار علت ورم پشت زانو می‌شود. این تورم شدید موجب تشکیل کیست در پشت زانو می‌شود.

شایع‌ترین علل بروز کیست بیکر

  • آسیب‌های غضروفی زانو (آسیب‌های مینیسک)
  • آرتروز زانو
  • روماتیسم

سایر عللی که موجب التهاب زانو می‌شوند

از آنجایی که زانو، یک مفصل بسیار پیچیده است، به آسانی دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. این آسیب‌دیدگی‌ها می‌توانند موجب التهاب زانو و تشکیل کیست در پشت زانو شوند.

علاوه بر مایع سینوویال، لخته‌های خون نیز می‌تواند باعث کبودی و تورم در پشت زانو و پشت ساق پا شود. بسیار مهم است که پزشک شما برای درمان ورم پشت زانو  برآمدگی پشت زانو را معاینه کند و بررسی کند که این برآمدگی ناشی از کیست حاوی مایع است یا لخته‌ی خون. برای تشخیص این مورد ممکن است نیاز به عکسبرداری توسط MRI یا اولتراسوند (سونوگرافی) باشد.

 

علائم کیست بیکر چیست؟


کیست بیکر ممکن است دردناک نباشد و در برخی موارد ممکن است شخص اصلا متوجه وجود کیست نشود. اما در صورتی که علائم کیست بیکر بروز کنند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درد خفیف تا شدید
  • خشکی و بی حرکتی زانو
  • محدودیت حرکتی زانو
  • برآمدگی در پشت زانو
  • کبودی زانو و ساق پا
  • پارگی کیست

1309978716_61

کیست بیکر چگونه تشخیص داده می‌شود؟


در ابتدا، پزشک با انجام معاینه فیزیکی بر روی زانوی شما، برآمدگی پشت زانو را با دست لمس می‌کند. اگر کیست کوچک باشد، پزشک زانوی آسیب‌دیده را با زانوی سالم مقایسه کرده و دامنه حرکت زانو را بررسی می‌کند. اما اگر کیست به سرعت رشد کند، درد شدیدی ایجاد کند یا باعث تب شود، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری تجویز کند. این آزمایشات، از جمله عکسبرداری با استفاده از MRI یا سونوگرافی (اولتراسوند)، می‌توانند علل دیگری مانند تومور را بررسی کنند. اگرچه تصاویر رادیوگرافی (اشعه ایکس) قادر به نمایش کیست نیستند، اما در برخی موارد ممکن است برای بررسی التهاب یا آرتروز زانو تجویز شوند.

تصاویر MRI قادرند کیست را به وضوح نشان دهند و همچنین هرگونه آسیب غضروفی را نیز آشکار کنند. کیست بیکر به طور معمول در تصاویر MRI زانو تشخیص داده می‌شود. یکی از مزایای بزرگ تصاویر MRI، وضوح بالا در نمایش بافت‌های نرم داخلی است و همچنین قابلیت تصویربرداری سه بعدی را دارد که با استفاده از آن می‌توان ترکیب‌بندی عناصر تشکیل‌دهنده کیست را تشخیص داد.

3

عوارض ناشی از کیست بیکر چیست؟


کیست بیکر به ندرت موجب بروز عوارضی به شرح زیر می‌شود:

  • تورم مزمن و بلند مدت زانو
  • درد شدید
  • عوارض همراه با آسیب مربوطه به زانو مانند پارگی غضروف میانی زانو

پیامدهای کیست بیکر در بلند مدت


کیست بیکر موجب آسیب‌های بلند مدت و مزمن زانو نمی‌شود اما می‌تواند برای بیمار بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد. علائم ناشی از کیست بیکر ممکن است به صورت گاه گاه بروز کنند. در اغلب موارد، این مشکل با گذشت زمان و یا به کمک جراحی برطرف می‌شود. بروز ناتوانی یا عوارض جدی ناشی از کیست بیکر بسیار نادر است.

درمان کیست بیکر چگونه است؟


کیست بیکر معمولا به درمان نیاز ندارد و به خودی خود برطرف می‌شود. اما در صورتی که تورم ناشی از کیست بیکر بسیار بزرگ و موجب درد شود، پزشک شما یکی از روش‌های درمانی زیر را تجویز می‌کند:

بیرون کشیدن مایع درون کیست

ممکن است پزشک، با استفاده از تصاویر اولتراسوند، سر سوزنی را به داخل کیست هدایت کند و سپس مایع درون کیست را بیرون بکشد.

فیزیوتراپی

انجام تمرینات سبک زانو به صورت منظم، می‌تواند دامنه حرکتی و قدرت عضلات اطراف زانو را افزایش دهد. می‌توان برای تسکین درد شدید زانو از کمک عصا استفاده کرد. شما همچنین می‌تواند با استفاده از بانداژ کشی و قرار دادن کمپرس سرد، درد زانوی خود را تسکین دهید.

دارودرمانی

ممکن است پزشک شما یکی از داروهای کورتیکاستروئید مانند کورتیزون را برای درمان التهاب ناشی از کیست تجویز کند. پزشک این دارو را مستقیما در کیست تزریق می‌کند. هرچند این روش درمانی موجب برطرف شدن درد ناشی از کیست می‌شود، اما نمی‌تواند از شکل‌گیری مجدد کیست جلوگیری کند.

برای پیشگیری از بروز مجدد کیست بیکر، درمان علت زمینه‌ای آن اهمیت بالایی دارد. به عنوان یک قانون کلی، در صورتی که علت زمینه‌ای ایجاد کننده کیست بیکر درمان شود، حتی در صورت عدم درمان کیست بیکر، این عارضه به خودی‌خود برطرف خواهد شد. لازم است پزشک شما را به خوبی معاینه کند و به علت زمینه‌ای بروز کیست بیکر پی ببرد و در صورت تشخیص آسیب دیدگی غضروف زانو، ممکن است ترمیم یا بیرون آوردن غضروف آسیب‌دیده را تجویز کند.

طب‌سوزنی

کیست بیکر یک عارضه خطرناک و جدی نیست و عموما به خودی‌خود برطرف می‌شود و به همین علت انجام طب سوزنی برای تسکین درد ناشی از کیست بیکر، وضعیت کیست را بدتر نخواهد کرد. انجام ‌طب سوزنی برای تسکین درد ناشی از کیست بیکر می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که یافته‌های بسیاری که در مورد کارایی طب‌سوزنی به دست آمده است، تاثیر این روش درمانی در تسکین درد و بسیاری مشکلات دیگر را به اثبات رسانده است.

4

استراحت

استراحت کردن برای درمان کیست بیکر مهم است. از انجام دادن فعالیت‌هایی که موجب بدتر شدن وضعیت شما می‌شود، خودداری کنید. سعی کنید در صورت امکان تمرینات ورزشی خود را تغییر دهید به عنوان مثال به جای دویدن، دچرخه سواری یا شنا انجام دهید یا از دستگاه الپتیکال استفاده کنید.

در این صورت احتمال دارد که پس از مدتی علائم کیست بیکر به خودی‌خود برطرف شوند. در کودکان، این عارضه معمولا به یکباره برطرف می‌شود، در غیر اینصورت انجام جراحی تجویز خواهد شد. البته جراحی کیست بیکر با احتمال ۴۰ درصدی بازگشت دوباره کیست همراه است.

زانوبند طبی

سعی کنید از یک زانو بند کشی تنگ که کمی‌ به زانو فشار می‌آورد، استفاده کنید تا ازمیزان تورم زانو بکاهید. در صورتی که علائم ناشی از کیست بیکر به خودی خود برطرف نشدند به پزشک مراجعه کنید تا زانوی شما را معاینه کند و علت اصلی بروز کیست را تشخیص دهد.

تزریق

گاهی اوقات بعد از بیرون کشیدن مایع درون کیست، برای کاهش درد پشت زانو و التهاب زانو، داروی کورتیزون (استروئید) در زانو تزریق می‌شود. البته این کار نمی‌تواند از بازگشت مجدد کیست جلوگیری کند.

جراحی

در صورتی که شما مبتلا به آرتروز زانو باشید، ممکن است حتی با درمان علت زمینه‌ای کیست بیکر، همچنان کیست سرجایش باقی بماند و از بین نرود. در صورتی که این کیست موجب درد زانو شده و محدوده حرکتی زانو را کاهش داده است، ممکن است پزشک شما، انجام جراحی را تجویز کند.

در صورتی که زانوی شما به علت حادثه یا ابتلا به آرتروز زانو، به شدت آسیب دیده است، ممکن است انجام جراحی برای ترمیم آن ضروری باشد. برداشتن کیست بیکر با جراحی کار ساده‌ای نیست، چرا که کیست بیکر بر خلاف سایر کیست‌ها، دارای لایه پوشاننده نیست. برای جراحی کیست بیکر، معمولا از تکنیک جراحی بسته به نام آرتروسکوپی استفاده می‌شود. در این روش، جراح از وسیله‌ای به نام آرتروسکوپ استفاده می‌کند که به شکل یک لوله باریک است و آن را در داخل زانو هدایت می‌کند. جراح با استفاده از وسایل جراحی بسیار ریزی که درون آرتروسکوپ قرار دارند، عمل جراحی را انجام می‌دهد.

ورزش‌های مخصوص درمان کیست بیکر

برای کمک به ریکاوری و بهبودی کیست بیکر می‌توان به روش‌های مختلفی موجب کشش عضلات همسترینگ شد. در ادامه با سه مورد از بهترین حرکات مناسب برای این منظور آشنا می‌شویم که بهترین نتایج را به دنبال دارند و انجام آن‌ها بسیار ساده است:

  • کشش همسترینگ در حالت ایستاده

5

  • کشش همسترینگ در حالت خوابیده

66

  • کشش همسترینگ در حالت نشسته

7

مشاوره رایگان تلفنی

تماس
تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ