روماتیسم زانو: درمان، علائم و علت


آرتریت روماتوئید یا روماتیسم زانو باعث می‌شود که مفاصل حساس،‌دردناک، سفت، گرم و متورم شوند. به‌طورمعمول، یک کیسه کوچک پوشیده شده با یک بافت نازک به نام سینوویوم بین دو قطعه از غضروف مفصل قرارگرفته است. غضروف ماده‌ای است که انتهای استخوان‌های مفصل را پوشش می‌دهد. غضروف به ممانعت از ساییدگی استخوان‌ها به یکدیگر در هنگام حرکت کمک می‌کند. سینوویوم مایعی ترشح می‌کند. این مایع به حفظ لغزندگی مفصل کمک می‌کند. هنگامی‌که مفاصل به‌اندازه کافی لغزنده باشند،‌ آن‌ها به‌طور روان و بدون درد حرکت می‌کنند. التهاب سینوویوم منجر به آسیب و تخریب دائمی مفصل می‌شود.

درمان و کاهش مشکلات ناشی از روماتیسم مفصلی زانو خود و خانواده‌تان را به ما بسپارید. ما با تخصص درزمینه‌ی ارتوپدی و مشکلات زانو ازجمله روماتیسم زانو با استفاده از روش‌های جراحی و غیر جراحی سعی در حل مشکلتان خواهیم کرد.
برای اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت از دکتر وریانی با شماره‌های زیر تماس بگیرید:‌
۰۲۱۲۲۹۲۳۴۰۵

۰۹۳۵۶۴۰۰۹۲۹

علائم و نشانه‌های آرتریت روماتوئید زانو چیست؟


فرد مبتلابه آرتریت روماتوئید زانو، ممکن است علائم روماتیسم زانو را به شرح زیر تجربه کند:‌

  • درد
  • تورم، التهاب
  • سفتی
  • گرم شدن مفاصل اطراف زانو
  • تب
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • خستگی

چه چیزی باعث آرتریت روماتوئید زانو می‌شود؟‌


علل واقعی آرتریت روماتوئید مشخص نیستند. ما می‌دانیم که آرتریت روماتوئید زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به‌درستی عمل نمی‌کند.

  • آرتریت روماتوئید ممکن است با ژنتیک مرتبط باشد.
  • عوامل محیطی نیز ممکن است دخیل باشند،‌ اما متخصصین از علت دقیق این بیماری مطمئن نیستند.

چگونه آرتریت روماتوئید زانو تشخیص داده می‌شود؟


پزشک شما می‌تواند آرتریت روماتوئید زانو را تشخیص دهد. او یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد،‌ در مورد تاریخچه پزشکی خانوادگی و شخصیتان با شما صحبت می‌کند و آزمایش خون تجویز می‌کند.

نتیجه‌ی آزمایش خون برای تشخیص رماتیسم مفصلی زانو در موارد زیر می‌تواند مثبت باشد:

  • آنمی یا کم‌خونی (کم بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون).
  • عامل آرتریت، در بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد مبتلا یافت می‌شود.
  • سرعت رسوب بالای گلبول‌های قرمز (ESR) ،‌ که نشان‌دهنده‌ی تورم است.
  • پادتن برای پپتید سیترولینه ی حلقوی (CCP).
  • سطح زیادی از پروتئین واکنشی (CRP)

پزشک شما ممکن است عکس‌برداری از مفاصل را برای شما تجویز کند. اسکن ام آر آی نیز ممکن است برای تشخیص آسیب یا تخریب مفاصل مورداستفاده قرار گیرد.

پزشک ممکن است یک نمونه از مایع مفصلی (مایع سینوویال) را برای تجزیه‌وتحلیل خارج کند. مایع مفصلی افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید معمولاً پر از مواد التهابی است.

درمان آرتریت روماتوئید زانو چیست؟


آیا آرتریت روماتوئید زانو نیاز به عمل جراحی دارد؟

در برخی موارد، ممکن است کل مفصل تعویض شود. این عمل جراحی معمولاً راه‌حل نهایی در درمان روماتیسم زانو می‌باشد. پیشرفته‌های کنونی درزمینه‌ی تعویض کل مفصل در اکثر موارد نتایج موفقیت‌آمیز به همراه خواهد داشت.

سینووکتومی

سینووکتومی روش دیگری است که در درمان رماتیسم مفصلی زانو به کار می‌رود. در سینووکتومی، جراح نوارهای سینویم و مفصل‌های اتصال ملتهب را برمی‌دارد. سینووکتومی می‌تواند به‌صورت جراحی باز یا با آرتروسکوپی انجام شود. به‌طورکلی، روش‌های آرتروسکوپی نسبت به جراحی تهاجمی دارای عوارض کمتر و دوره بهبود سریع‌تر هستند. تسکین درد زانو با سینووکتومی در آرتریت روماتوئید ممکن است تا پنج سال یا بیشتر ادامه داشته باشد.

 تعویض کل مفصل

در برخی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، ممکن است نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو داشته باشند. اگر زانوی شما سفت و دردناک بوده و باعث محدودیت در انجام فعالیت‌های حتی ساده‌تر می‌شود و درمان‌های دیگر نتیجه مطلوب را نداشته است، ممکن است بخواهید از پزشک خود درخواست جراحی تعویض زانو را داشته باشید. این روش جراحی به صورت لاپاراسکوپی و با حداقل تهاجم انجام می‌شود. زیرا برای جراحی تعویض زانو نیاز به یک برش بسیار کوچک با طول حدود ۵-۳ اینچ نسبت به روش‌های استاندارد دارد. در این روش، ساختارهای آسیب‌دیده از بین برده می‌شوند و با یک مفصل مصنوعی یا پروتز جایگزین می‌شوند. عمر یک مفصل جایگزین، بسته به عواملی مانند وضعیت فیزیکی بیمار، سطح فعالیت و وزن بدن، معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. بعد از آن، ممکن است نیاز به جراحی مجدد و تعویض مفصل وجود داشته باشد. جراحی مجدد دشوارتر است و به طور معمول نتایج مطلوبی ندارد. بنابراین، زمان انجام جراحی تعویض مفصل بسیار حائز اهمیت است.

آرتروسکوپی برای آرتریت روماتوئید

آرتروسکوپی یک نوع عمل جراحی مفصل است که در آن‌یک لوله باریک به همراه یک منبع نور (به نام آرتروسکوپ) از طریق ایجاد یک برش کوچک در پوست به داخل مفصل فرو می‌رود و به پزشک اجازه می‌دهد که داخل مفصل را مشاهده کند. ابزار موردنیاز برای کار بر روی مفصل از طریق ایجاد برش‌های کوچک دیگر به ناحیه موردنظر وارد می‌شوند. جراحی آرتریت روماتوئید را درمان نخواهد کرد و موجب توقف پیشرفت بیماری نمی‌گردد. اما ممکن است عملکرد زانو را بهبود بخشیده و بخشی از درد را تسکین دهد.

درمان دارویی

بهترین درمان برای آرتریت روماتوئید زانو درمان دارویی به‌موقع و فشرده است. درمان‌های پزشکی روماتیسم زانو شامل استفاده از داروهای ضد روماتیسم تعدیل‌کننده (DMARDs) ها استَ که همراه با NSAID ها (داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی) و / یا آستروئید در دوزهای پایین استفاده می‌شود.

برخی از رایج‌ترین DMARD های تجویزی شامل سولفاسالازین، متوترکسات، لفلونومید و هیدرو کسی کلروکین هستند.

مسدودکننده‌های فاکتور نکروز تومور (TNF) نوع جدیدتری از DMARD تجویزشده برای کاهش سریع‌تر علائم هستند. آن‌ها عبارت‌اند از اینفیلیکسیماب، اتانرسپت، سرتولیکسوماب، تسیلیزوماب، ریتوکسیماب وادلیموماب.

تزریق مفصلی برای آرتریت روماتوئید

آستروئیدها داروهای قدرتمند و فوق‌العاده برای درمان ورم زانو هستند. اگرچه آستروئیدها هم به شکل قرص و هم به شکل تزریقی در دسترس هستند، اما نوع تزریقی آن‌ها سریع‌تر عمل می‌کند. اگر یک مفصل خاص شما را آزار می‌دهد، تزریق در آن ناحیه به‌جای مصرف آستروئید خوراکی سلول‌های التهابی در مفصل و تورم را کاهش می‌دهد.

نوع رایج داروهای ضدالتهابی مورداستفاده برای تزریق مفصلی کورتیکواستروئیدها، مانند متیل و تریامسینولون هستند. این داروها سرعت التهاب در مفاصل را کند کرده و موجب کاهش درد مفاصل می‌گردند.

عوارض جانبی تزریق آستروئید، اگرچه شایع نیستند، عبارت است از نازک شدن دائمی پوست در محل تزریق آستروئید. از‌نظر زیباشناختی، این عارضه می‌تواند برای برخی از افراد آزاردهنده باشد. عوارض جانبی دیگر شامل ضعیف شدن تاندون‌ها و از دست رفتن رنگ پوست است.

بهبودی برای چه مدت باقی می‌ماند؟

بازه زمانی تأثیر تزریق آستروئید از فردی به فرد دیگر متفاوت و به‌طورمعمول چند ماه است. اگر روماتیسم وارد دوره بهبودی شود (حالتی که در آن فعالیت بیماری کم است و علائم بسیار اندک هستند)‌، ممکن است برای مدت‌زمان طولانی نیاز به تزریق آستروئیدها نباشد.

بااین‌حال، در افرادی که به‌سختی می‌توانند روماتیسم خود را کنترل کنند، تزریق مفصلی ممکن است تنها یک یا دو هفته درد را تسکین دهد و پس‌ازآن ممکن است حتی درد شما بیشتر از قبل شود. شما باید با پزشکی که تزریق را انجام می‌دهد، در تماس نزدیک باشید تا مطمئن شوید درد شما ناشی از عفونت نیست.

زانوبند

اگر شما از ورم مفاصل رنج می‌برید،‌ می‌توانید از زانوبندهای پیشرفته که دارای ویژگی‌های خاص با عملکردهای متفاوت برای کاهش تورم، درد و همچنین محافظت از زانوی ضعیف در هر دو عارضه آرتروز و روماتیسم هستند، استفاده کنید. برای بیماری آرتروز خفیف‌تر استفاده از یک زانوبند خوب قطعاً می‌تواند به انجام تمرینات ورزشی و فعالیت‌های تفریحی کمک کند. استفاده از زانوبند در زمان انجام تمرینات ورزشی و فعالیت‌ها یک‌راه غلبه بر از دست دادن احتمالی تناسب‌اندام و افزایش وزن است که متأسفانه خود می‌تواند موجب تشدید روماتیسم شود.
33

تمرینات ورزشی

همراه با درمان‌های پزشکی به‌موقع و فشرده، انجام تمرینات ورزش منظم از اهمیت بسیاری برخوردار است. ورزش به تقویت عضلات اطراف زانو و محافظت از مفاصل کمک می‌کند. گاهی اوقات فیزیوتراپی و کاردرمانی توصیه می‌شود.

35

استفاده از درمان‌های سرد و گرم

درمان‌های اساسی سرد و گرم می‌تواند تأثیر بسیاری در درد مفاصل داشته باشند. حمام گرم و طولانی و یا دوش- به‌خصوص در صبح – می‌تواند به کاهش سفتی مفاصل کمک کند. در شب، استفاده از یک پد گرم مرطوب یا پتوی برقی برای شل نگه‌داشتن مفاصل توصیه می‌شود.

برای از بین بردن درد مفاصل، درمان سرد بهترین عملکرد را دارد. قرار دادن یک کیسه از سبزیجات یخ‌زده و یا یک بسته ژل یخ‌زده داخل یک حوله و گذاشتن آن بر روی مفاصل به تسکین سریع درد کمک می‌کند.

ماساژ

ماساژ مفاصل به‌طور منظم می‌تواند موجب بهبود دامنه حرکت و کاهش سفتی و درد شود. درمانگر فیزیکی به شما آموزش می‌دهد که چگونه خودتان ماساژ را انجام دهید و یا یک برنامه ملاقات منظم با درمانگر ماساژ را برای شما ترتیب می‌دهد.

طب سوزنی

طب سوزنی یک نوع از درمان پزشکی چین باستان است. این روش شامل فروکردن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از بدن است. به‌طور فرضی، این کار موجب بازگرداندن انرژی و بازیابی تعادل در داخل بدن می‌شود.
اعتقاد بر این است که طب سوزنی می‌تواند درد مفاصل را کاهش دهد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان تلفنی

تماس
تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ