آسیب‌های تاندون زانو: درمان، علائم و علت ها

تاندون‌ها، نوارهای محکمی از بافت پیوندی بدن هستند که عضلات را به استخوان متصل می‌کنند. به آسیب شدید تاندون استرین و به التهاب آن تاندونیت و به پارگی‌های میکروسکوپی که بر اثر آسیب‌های پی‌در‌پی به وجود می‌آید تندُنیس می‌گویند. تندینوپاتی نیز اصطلاحی است هم برای التهاب و هم پارگی‌های ریز در تاندون. پاتلا تندینوپاتی، التهاب یا پارگی‌های میکروسکوپی  در تاندونی است که كاسه‌ى زانو (كشكك‌) را به استخوان‌ قلم‌ پا متصل می‌کند که البته به آن عارضه زانوی پرشگران نیز می‌گویند.

 

دکتر وریانی دارای بورد تخصصی جراحان استخوان و فوق تخصص بیماری های زانو و متخصص درمان شانه، زانو، آرنج و مچ‌ پا است. ایشان رویکردی بیمار محور دارد و معتقد است خود شما درک بهتری از مشکل‌تان دارید و تصمیمات‌ آگاهانه‌تری می‌گیرید، در نهایت ایشان بر پایه‌ی روش‌های مناسب و اصول تصمیم‌گیری مشترک، آسیب های وارده بر تاندون زانوی شما را درمان می کنند.

شماره های تماس :

۰۲۱-۲۲۹۲۳۴۰۵

۰۹۳۵۶۴۰۰۹۲۹

5

چگونه تاندون زانو آسیب می‌بیند؟


فعالیت‌هایی که بر تاندون كاسه‌ى زانو فشارهای پیاپی وارد می‌کنند می‌توانند باعث التهاب آن گردند. پرش‌های بسیار بلند شایع‌ترین دلیل آن است. دیگر فعالیت‌های تکراری مثل دويدن‌، پياده‌ روى یا دوچرخه سواری نیز می‌تواند باعث ایجاد این مشکل گردند.

پاتلا تندینوپاتی یا التهاب تاندون کاسه زانو ممکن است بر اثر هم‌تراز نبودن مفاصل‌ ران، ساق‌های‌پا، زانوها یا کف پاها به‌شکلی صحیح نیز می‌تواند باعث ایجاد آن شود.افرادی هم که باسن‌های پهن، كجى‌ زانو یا صافی کف پا دارند ممکن است هنگام دویدن یا قدم زدن دچار این مشکل شوند.

در هنگام فعالیت‌های سخت و شدید، گاهی امکان دارد تاندون کاسه زانو ازهم بگسلد یا به‌طورکامل پاره شود.

علائم آسیب زانو چیست؟


  • درد در زانو یا حساسیت به لمس (ایجاد درد هنگام لمس) در اطراف تاندون کاسه زانو
  • تورم مفصل زانو یا تورم درست در جایی که تاندون کاسه زانو به استخوان‌ قلم‌ پا متصل می‌شود.
  • درد به هنگام پرش، دویدن یا پیاده‌روی، به خصوص در سرپایینی‌ها و سربالایی‌ها
  • درد هنگام خم کردن یا صاف کردن پا
  • حساسیت به لمس (ایجاد درد هنگام لمس) در پشت كاسه‌ زانو

اگر تاندون کاسه ‌زانوی شما به‌طور کامل پاره شود، معمولا دردهایی شدید و ناگهانی به سراغ‌تان می‌آید و دیگر قادر نیستید پای‌خود را صاف کنید یا قدم بزنید.

چگونه می‌توان آسیب تاندون زانو را تشخیص داد؟


برای تشخیص آسیب زانو، پزشک‌معالج‌ زانو را معاینه کرده و از بیمار می‌خواهد بدود، بپرد یا چمباتمه بزند تا ببیند که آیا این کارها باعث ایجاد درد می‌شود یا نه. پزشک با چرخش بیش از حد پا به سمت داخل، زانوی بیمار را معاینه ‌می‌کند تا ببیند با این کار برای بیمار مشکلی ایجاد می‌کند یا نه و شاید لازم باشد، از زانو،‌ آزمایش‌ اشعه ایکس یا MRI بگیرید.

آسیب‌دیدگی تاندون زانو چگونه درمان می‌شود؟


پارگی‌های تاندون می‌توانند جزئی یا کامل باشند. معمولاً پارگی‌ کوچک نیازی به جراحی ندارد و شما می‌توانید با پوشیدن بریس و ورزش درمانی به مدت ۳ تا ۶ هفته، آن‌ را درمان کنید.

یک پارگی بزرگتر ممکن است به جراحی اصلاحی نیاز پیدا کند. وقتی که تاندون شما می‌گسلد، دیگر نمی‌توانید زانوی خود را حرکت دهید. پارگی کامل تاندون همیشه به معنی رفتن به اتاق عمل است.

جراحی

درمان بسیاری از پارگی‌های عضله‌های چهار سر ران و تاندون‌های کاسه زانو انجام عمل جراحی، در ۴ هفته اول پس از آسیب‌دیدگی است. این تاندون‌ها به‌ندرت به خودی خود خوب می‌شوند، و برای نشاندن انتهای تاندون‌ها کنار‌ یکدیگر، به عمل جراحی نیاز است.

جراحی پارگی تاندون زانو معمولاً به‌صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می‌شود. برای اصلاح پارگی تاندون کاسه زانو، برشی در جلوی زانو ایجاد می‌شود و از بخیه‌هایی بزرگ و قابل جذب استفاده می‌شود.

بعد از عمل جراحی و درمان پارگی تاندون زانو، بهبودی به‌طور معمول بین شش تا هشت هفته طول می‌کشد. در طی این مدت، بیشتر اوقات زانو در داخل بریس به صورت صاف قرار داده می‌شود تا باعث شود بدون کشش زانوی جراحی شده التیام یابد. هرگاه جراح تشخیص دهد که زانوی جراحی شده التیام یافته، ورزش درمانی را برای بازیابی حرکت مجدد زانو و قدرت و توان عضله چهار سر آغاز می کند.

بریس

پزشک‌ معالج ممکن است ‌موارد زیررا به شما توصیه کند:

  • پوشیدن کفش‌های اُرتز برای چرخش پا به سمت داخل . کفش اُرتز را می‌توانید ازیک داروخانه یا فروشگاه کفش ورزشی خریداری کنید و یا  آن را به صورت خصوصی سفارش دهید.
  • استفاده از پد کشکک زانو که نواری  است که زیر استخوان کشک زانو و روی تاندون کاسه زانو قرار می‌گیرد.
  • پوشیدن زانوبند نئوپرين‌، که زانو و کاسه زانو را تقويت‌ و حمایت می‌کند.

در زمان بهبود آسیب‌دیدگی، لازم است ورزش یا فعالیت‌تان را طوری تغییر دهید که شرایط شما را بدتر نکند. مثلاً، به جای دویدن، دوچرخه سواری یا شنا انجام کنید.

ورزش درمانی و تجدید قوا

روش‌های متنوع ورزش برای درمان التهاب تاندون زانو  می‌توانند به کاهش علائم التهاب تاندون کاسه زانو  کمک کنند، که عبارتند از:

  • تمرینات کششی. تمرینات منظم و پیوسته کششی می‌تواند گرفتگی عضله را کاهش دهد و به کشیدن بخش عضله – تاندون کمک کند. در طول تمرینات از جست‌وخیز کردن باید پرهیز کرد.
  • تمرینات تقویتی. عضلات ضعیف ران موجب فشار بر روی تاندون کاسه زانو می‌شوند. به‌خصوص تمریناتی که در آن‌ها خم وراست کردن پا به صورت بسیار آهسته  وجود دارد، برای تقویت زانو مفید هستند.
  • یونتوفورزیس(یون رانی). در این روش یک داروی کورتیکواستروئید بر روی پوست مالیده می‌شود و سپس از دستگاهی که بار الکتریکی کم توانی از خود ساطع می‌کند برای فشار دادن دارو به درون پوست استفاده می‌گردد.

داروها

مسکن‌هایی از قبیل ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم می‌توانند درد التهاب تاندون‌ها برای مدت کوتاهی تسکین می‌دهند.

بهبود التهاب کاسه زانو چه مدت طول می‌کشد؟


اثرات التهاب کاسه زانو شکل‌های متنوعی دارد. تاندونی که به تازگی آسیب دیده و تنها مختصری تورم کرده  است ممکن است در عرض چند هفته بهبود یابد. ولی تاندونی که مدت طولانی، به‌طور قابل توجهی تورم کرده و درد زیادی داشته است، بهبود آن چند ماه طول می‌کشد. تا زمانی که هنوز تاندون شما التیام نیافته است، شما باید فعالیت‌هایی را که باعث ایجاد درد می‌شوند، متوقف سازید. اگر این کار را نکنید، علائم آسیب زانو برگشته و بهبود آن طولانی خواهد شد.

چه زمان می‌توان فعالیت‌های معمول را از سرگرفت؟


سرعت بهبودی برای هرفرد متفاوت است. بازگشت به فعالیت‌های عادی‌ به سرعت بهبودی زانوی شما بستگی دارد نه اینکه چند روز یا چند هفته از آسیب‌دیدگی شما گذشته است. به‌ط‌وركلي‌علائم بیشتر ، به معنی طولانی‌تر شدن دوره درمان است. درست است که هدف بازگشتِ سریع‌تر و تا جای ممکن بدون خطر، به فعالیت‌های عادی است ولی اگر زیاد عجله کنید حتی ممکن است آسیب‌دیدگی‌تان بدتر هم بشود.

هنگامی که بتوانید موارد زیر را از ابتدا تا انتها به صورت صحیح انجام دهید، می‌توانید به فعالیت‌های بدون خطر معمول‌تان بازگردید:

  • بتوانید زانوی آسیب‌دیده‌تان را بدون درد خم و راست کنید.
  • پا و زانوی بهبود یافته‌تان به نیرومندی و توانمندی پا و زانوی آسیب‌ندیده‌تان باشد.
  • زانوی‌تان متورم نباشد.
  • بتوانید بدون درد زانویتان را خم کنید، راه بروید و چمباتمه بزنید

چگونه می‌توان از آسیب تاندون زانو پیشگیری کرد؟


با داشتن عضلات نیرومند می‌توان به بهترین شکل از آسیب‌های تاندون‌پیشگیری زانو کرد. کشش قبل و بعد از تمرینات ورزشی و پوشیدن کفش‌هایی که کاملاً اندازه پا و مناسب برای انجام فعالیت ها باشند نیز به پیشگیری از آسیب‌های تاندون زانو کمک می‌کند.